Att skaffa ett företagslarm är kanske inte det lättaste. Det finns en rad olika aktörer på marknaden som erbjuder ganska snarlika lösningar. Åtminstone tycks de vara snarlika – tills man undersöker dem på djupet. Det finns ett antal kriterier som är bra att jämföra, och i den här texten berättar vi lite mer om dem.
Att jämföra
- Startkostnad är något som kan variera ganska stort mellan olika larmbolag. Det här är bra att jämföra – men tänk på att det kan handla om ganska små summor på lång sikt. Det är den löpande kostnaden som kanske är mer intressant att titta på i dessa sammanhang.
- När du skaffar ett företagslarm kan du behöva signa upp dig på ett avtal. Det är inte ovanligt att så sker, men för många är det något som gärna undviks. Ska man ändå äntra ett avtal med lång bindningstid bör man vara säker på att man ska använda sig av aktören under en längre period. Gå inte in i ett avtal du är osäker på.
- Skaffar man ett hemlarm är det inte alltid man behöver en larmcentral kopplad. För ett företagslarm, som är i en högre försäkringsklass, kan det dock vara desto mer angeläget. Olika operatörer tar olika mycket betalt för att tillhandahålla den här tjänsten. En del tar betalt per år, medan andra tar betalt per månad. Titta på vad bolagen tar för detta och jämför med konkurrenter.
- Månadsavgift. Månadsavgiften är kanske det som är mest intressant att jämföra. Kom ihåg att inte bara stirra dig blind på detta dock, utan se till vad som ingår och vad respektive tjänst i abonnemanget kostar. En lägre månadsavgift kan också kompensera för en högre startavgift. En startavgift som är 2000 kronor högre hos ett bolag sparas in relativt snabbt om samma bolag exempelvis tar 150 kronor mindre i månaden.
Slutligen är det bra att bedöma bemötandet och bolagets rykte. När du köper ett företagslarm är det mycket viktigt att allting fungerar, eftersom det inte sällan handlar om stora värden som ska skyddas. Se till att produkterna som används också är certifierade av SCSB.